Schrijven met sociale media

Het gebruik van social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We ‘Facebooken en Twitteren’ wat af met z’n allen. En niet alleen bij de promotie van je boek kun je social media inzetten. Maar ook al bij het schrijven van je boek kan social media een welkome aanvulling zijn. Hieronder vind je een aantal tips over het inzetten van sociale media bij het schrijven van je boek.

COCREATIE MET SOCIALE MEDIA

Op allerlei manieren kun je mensen betrekken via social media bij het schrijven van je boek. Vraag mensen of ze hun verhaal willen vertellen dat past in jouw boek of een deel van je verhaal willen schrijven. Hiervoor kun je Google docs inzetten waardoor niet de hele wereld direct kan meekijken. Of ga met een groep mensen ideeën delen voor je verhaal of boek. Je kunt hiervoor een wiki aanmaken of bijvoorbeeld Basecamp gebruiken. Laat een selecte groep mensen je teksten redigeren en schrijffouten eruit halen (Google docs). Ook kun je met ontwerpers bezig met de cover van je boek of illustraties in je boek. Via de meer open kanalen kun je mensen om hun mening vragen. De mening rondom een bepaald verhaallijn of een aantal ideeën voor je cover. Zo wordt jouw boek een echte cocreatie met andere mensen.

BIJKOMENDE SOCIAL VOORDELEN

Het inzetten van social media tijdens het schrijven van je boek brengt ook een aantal bijkomende voordelen met zich mee. Veel mensen betrekken bij je boek, laat het boek leven voordat het af is. Als je boek eenmaal gedrukt is, kun je het goede nieuws snel verspreiden via social media. En als cocreator van je boek zullen ook deze mensen dat nieuws weer verder verspreiden. Bovendien wordt je boek door het werken met social media in een vroegtijdig stadium al gevonden door Google.

SOCIAL MEDIA OOK NA HET DRUKKEN

Ook na het drukken en uitgeven van je boek kun je social media blijven inzetten en de lezers betrekken. Vraag de lezers bijvoorbeeld spelfouten te melden, die je in de volgende druk dan kunt corrigeren. Op deze manier je boek schrijven en zelf promoten kost vooral tijd maar weinig geld.

Social media is niet alleen maar geschikt voor koetjes en kalfjes, maar ook zeer geschikt voor een dialoog, het uitwisselen van kennis en het realiseren van een cocreatie. Wees daarin vooral open en authentiek. Zo worden jouw cocreators, je eerste trouwe lezers.

, ,

  1. Het aloude boek wordt een democratisch product | Boeken schrijven en drukken

Plaats een reactie